عارضه یابی سازمانی

آیا مسیری که در حال حاضر در کسب و کارتان طی میکنید شما را به هدفتان خواهد رساند

آیا نتایجی که در حال حاضر به آن در این موقعیت مکانی و زمانی در کسب و کارتان ، دست پیدا کرده اید را قبلا پیش بینی نموده بودید .

در حال حاضر نتایجی که بدست آورده اید چقدر با انتظاراتی که قبلا پیش بینی کرده بودید متفاوت است .

آیا موقعیتی که در حال حاضر در آن قرار دارید بخشی از مسیری است که قبلا برای رسیدن به هدفتان ترسیم کرده بودید ؟ یا اینکه از مسیرتان منحرف شده  اید ؟ آیا مسیری که برای رسیدن به هدفتان انتخاب کرده بودید مسیر درستی بوده ؟

هدفی که برای کسب و کار خود تعیین کرده اید ؛ چه ارزشهایی برای شما و سازمانتان ایجاد میکند . شاید هدف مناسبی برای خود تعیین نکرده اید . (Goal setting)

آیا در زمانی که شما پیش بینی کرده اید به هدف خود برسید ، در آن زمان نیز هدفتان ارزشمند خواهد بود یا تعیین هدف شما با توجه به نیاز امروز جامعه است  اما در آینده محقق خواهد شد .

اهداف در هر سازمانی می بایست اولویت بندی (prioritizing) شده باشد و همچین اهداف کلان سازمان می بایست به اهداف کوچکتری بین پرسنل سازمان تقسیم شوند تا سازمان بتواند با تجمیع این اهداف به هدف کلان خود برسد .

برای پیشرفت در کسب و کارتان ، با در نظر گرفتن شاخص ها و هدفهایی که در نظر گرفته اید  می بایست :

1- هدف درستی را متناسب با ارزشهای کسب و کارتان انتخاب کرده باشید و مدت زمان دستیابی به هدف را تعیین کرده باشید

2- مسیر رسیدن به هدف و نفشه راه رسیدن به هدف را بدانید و در بازه های زمانی مختلف چک کنید که از مسیر خارج نشده باشید

3-امکانات و توانمندی خود را ارزیابی کرده و  ابزارها و وسایل لازم و مناسب برای پیمودن در مسیر هدف را داشته باشید

4-موانع احتمالی در مسیرتان برای رسیدن به هدف را شناسایی و راه حل آنها را پیش بینی کرده باشید .

5- شرایط محیط پیرامون کسب و کارتان (از جمله شرکاء ، رقبا ، منابع و قوانین مرتبط با حوزه فعالیت) را شناسایی کرده باشید .

در هر کسب و کار ما یک شرایط یا مواد اولیه را دریافت میکنیم یکسری فعالیت بر روی مواد اولیه انجام میدهیم و درنهایت خروجی ( یا محصول) خود را ارائه میدهیم . این مواد اولیه در کارخانه تولیدی میتواند مواد شیمیایی و غیره باشد و در یک شرکت یا سازمان خدماتی این مواد اولیه میتواند درخواست مشتری از ما جهت ارائه خدمات باشد . در فروشگاههای خرده فروشی نیز ما از بازار عمده فروشان خرید میکنیم و کالا را نزدیکتر و در دسترس مشتری تحویل میدهیم .

اما ما به شما در این بخش چه خدماتی ارائه میکنیم

ما در این بخش برای عارضه یابی و چک آپ سازمان شما و همچنین برای اینکه به شما کمک کنیم و ببینم که آیا در مسیر هدفی که برای خود تعیین کرده اید حرکت میکنیم در ابتدا نحوه تعیین هدف (Goal setting) شما را بررسی میکنیم و سپس بررسی میکنیم که آیا مدلسازی هدف(Goal modeling)  را درست انجام داده اید یا خیر همچنین جهت گیری هدف (Goal orientation) را بررسی میکنیم ؛ بعد از آن بررسی میکنیم که آیا نحوه مدیریت شما با اهدافتان (Management by objectives)  ، به درستی صورت میگیرد ؛ پس از آن بررسی میکنیم که آیا فرآیندها و منابع شما نتایج پیش بینی شده در راستای رسیدن به هدف را در این بازه زمانی که ما در حال ارزیابی هستیم برآورده نموده است (check milestone) وآیا فرآیندهای سازمان شما در راستای رسیدن به هدف درست عمل میکنند یا خیر

در ارزیابی هایمان (Benchmarking) فاصله شما با خواسته هایی که برای خود تعریف کرده اید را با شرایط فعلی که در آن هستید؛ به شما نمایش میدهیم (Gap analysis)   خواسته های شما ممکن است اجرای استانداردهای مدیریت کیفیت از جمله سری ISO باشد یا مدلهای تعالی سازمانی و یا خواسته ها و اهداف دیگری که خود بر اساس نیازتان تعریف نموده اید.  و درنتیجه شما میتوانید با گزارشی که ما در انتهای کار به شما ارائه خواهیم کرد نقاط قابل بهبود خود را شناسایی کنید .

ما در بخش عارضه یابی سازمانی یا چک آپ سازمانی، کسب و کار شما را در سه بخش ورودی ، فعایت و خروجی ارزیابی میکنیم . مسیر جریان این سه بخش در واقع شریان (رگ) سازمان شماست و در صورتیکه هر کدام از بخشها درست عمل نکند ، سازمان شما دچار عارضه و مشکل و بیماری خواهد شد .

در بخش ورودی موارد زیر مورد ارزیابی قرار میگیرد عبارت است از:

  • شکل و روش بازاریابی
  • کیفیت مواد اولیه یا ورودی به سازمان و نحوه انتخاب و انتقال ورودی به سازمان
  • ارزیابی و  ظرفیت سنجی سازمان از نظر پاسخگویی و انجام فرآیند بر روی آن
  • ارزیابی نحوه تامین و مدت زمان دریافت مواد اولیه یا درخواست خدمات

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید .