گستردگی فعالیتها و فرآیندهای داخلی سازمانهای مختلف در هر کسب و کار ، باعث خواهد گردید که تمرکز و منابع و نیروی شرکتها و سازمانها ، صرف انجام فرآیندها و مسائل داخل سازمانی گردد و اگر سازمان هر کسب و کاری دچار مشکل یا کندی در اجرای فرآیند باشد، کل سیستم ، خروجی و محصول نامناسب یا با تاخیر ارائه خواهد نمود و در نهایت، مشتری یا ارباب رجوع سازمان یا شرکت ، از خدمات و محصول نا راضی خواهد بود و بعلت ، تعدد یا پیچیدگی یا عدم شناخت کافی از فرآیندهای سازمانی و عوامل وابسته به آن ، شناسایی علل مشکل ، دشوار خواهد بود یا برای رفع مشکل باید کل سیستم و سازمان را دچار تغییرات پر هزینه نمود . حال آنکه ، اگر فرآیندها و فعالیتها هر سازمان که در مجموع ، خدمت یا محصول تولید می کنند شناسایی شده و دارای شاخص قابل اندازه گیری باشد. باعث خواهد گردید تا ضمن اینکه سازمان یا شرکت ، تمرکز بیشتری بر اهداف خود داشته باشد ، مشکلات و موانع احتمالی راحتتر و سریعتر ، شناسایی شود .
شرکت ارزیابان فکر و رشد ایده، با استفاده از شناخت و تخصصی که از ابزارها و متدهای مختلف مدیریتی و توسعه ای دارد؛ بعنوان مشاور و همیار در کنار سازمانها و شرکتها و افراد، در زمینه ی ارتقاء وضعیت کسب و کار و بهبود فرآیندهای اجرایی سازمان، می باشد .
ابزارها و روشهای مختلف مدیریتی جهت بهبود، با توجه و تمرکز بر دو عامل اصلی، توسط این شرکت ارائه میگردد ؛ یکی اهدافی است که شرکت یا سازمان ، برای خود تعیین نموده و دیگری تحلیل فرآیندهای اجرایی و عارضه یابی این فرآیندهاست که در قالب یک مدل ارائه میگردد .
خدمات و ابزار مدیریتی ما، در چارچوب خواست مشتری، جهت یافتن پاسخ سئوال یا سئوالات زیر ، ارائه میگردد :
- فرآیندهای داخل سازمان ، که باعث تولید محصول یا خدمت میشود ، چیست ؟ و این فرآیندها باعث تولید چند محصول یا خدمت ، می گردند ؟
- هر فرآیند در داخل سازمان چه چیزی(ورودی) تحویل میگیرد و چه چیزی (خروجی) را تحویل می دهد؟
- مشتری محصول یا خدمت خروجی سازمان کسب و کار شما کیست ؟
- هر فرآیند چه فعالیتهایی را روی مواد اولیه ورودی (یا درخواست مشتری) انجام می دهد تا به خروجی ، مورد انتظار دست پیدا کنیم؟ (تدوین روش اجرایی برای هر فرآیند)
- آیا فعالیتهایی که در فرآیند برای تولید محصول یا خدمت خروجی، در حال انجام است؛ بهترین و بهینه ترین راه است؟ ، آیا روشها و فعالیتهای دیگری که ممکن است برای تولید محصول یا خدمات وجود داشته باشد ، با توجه به تکنولوژی های جدید روز، بررسی شده است ؟
- هر فعالیت در چه مدت زمانی ، با چه تعداد افرادی ، با چه ابزار آلات و تجهیزاتی و با صرف چه هزینه ای، خروجی خود را تحویل سازمان می دهد ؟
- کیفیت مورد انتظار خروجی برای هر فرآیند چیست؟ ، آیا شناسنامه ای برای هر فرآیند(فعالیت)، تدوین شده است؟ و شاخص ارزیابی کیفیت اجرای فرآیند و میزان بهره وری آن ، مشخص شده است؟
- آیا کیفیت خروجی (محصول یا خدمات) ما ، انتظارات و رضایت مشتریانمان (سهامداران ، کارفرمایان ، سازمانهای بالاسری) را برآورده می سازد ؟
- خروجی هر فرآیند ، چه سود و ارزشی برای سازمان ، تولید می کند ؟
- کجا مشتریان بیشتری وجود دارد ؟ یا در چه جاهای دیگری می توانید محصولات یا خدمات خود را عرضه نمائید ؟ (با تمرکز بر مکان عرضه ی محصول یا خدمات)
- با چه روشهایی می توان بهتر و راحتتر و سریعتر ، محصولات و خدمات خود را به مشتریان رساند؟
- با چه راهکارهایی می توان فرآیند تولید محصول یا خدمات را کم هزینه تر یا سریعتر یا راحتتر ، تولید کرد ؟
- با چه روشهای متنوع دیگری می توان محصول یا خدمت خروجی را فروخت ؟
- چه عواملی باعث می شود که خروجی یا محصول بی کیفیت ، تولید شود ؟
- با ابزار و منابع و امکانات و شرایط فعلی موجود، چه خروجی یا محصول متنوع تری می توان تولید کرد ؟
- با چه روشهایی می توانیم منافع ذینفعان ، منابع سازمانی و پشتیبانان سازمان ، برای رسیدن به هدف (زنجیره ارزش و زنجیره تامین) را تامین و تقویت کرد؟
- منابع و ابزار یا شرایطی که باعث ایجاد ارزش یا تولید محصول ، برای سازمان میشوند چه هستند؟ و با چه روشهایی می توانیم شرایط و منابع خوبی که داریم را حفظ کنیم و با چه روشهایی می توانیم آنرا افزایش یا توسعه دهیم؟
- کدام فرآیند یا منابع یا ماشین آلات باعث کندی تولید محصول (یا خدمت خروجی) می شوند؟ (تئوری محدودیتها Theory of constraints) (سرعت تولید خروجی سازمان ، برابر است با سرعت خروجی کندترین فرآیند سازمان) (توان یک زنجیر، به اندازه ی توان ضعیف ترین حلقه ی آن است)
- چه عواملی باعث خواهند شد تا شرایط خوب فعلی ، منابع و ارزشهایی که باعث ، تولید محصول یا خدمت با کیفیت می شود ، از بین برود ؟ (ارزیابی ریسک)
- ورودی (شامل مواد اولیه یا درخواست خدمات) سازمان ، از کجا تامین می شود؟
- راهکارهای افزایش ورودی مناسب (مواد اولیه یا درخواست خدمات) چیست؟ و چگونه و از کجا به تامین کنندگان خوب خود اضافه کنیم ؟
- چه راهها و روشهای دیگری برای رسیدن به هدف وجود دارد ؟
- نقشه ی راه و برنامه ی زمانبدی رسیدن به هدفتان چیست ؟
- چه موانع و خطراتی برای رسیدن به هدف ، وجود دارد یا ممکن است به وجود آید؟
- رقبای شما برای رسیدن به هدف چه کسانی هستند و نقاط ضعف و قوت تان نسبت به رقبا چیست ؟
- مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند و چه سلیقه ای دارند ؟ ( با تمرکز بر تنوعی که می توان بر محصول یا خدمات جدید اعمال کرد و همچنین تمرکز بر دسته بندی نوع مشتری)
- با چه روشهایی می توان منابع فعلی و به طور کل ، سازمان کسب و کار خود و فرآیندهای آنرا سازماندهی و منظم کنیم ؟ (حفظ و نگهداری از دارایی ها و ارزشهای سازمانی و منابع شامل : 1-منابع انسانی ، 2-منابع فیزیکی غیر انسانی شامل تجهیزات و ماشین آلات ، 3-منابع غیر فیزیکی شامل دانش ، توانمدیها ، امکانات و فرصت ها و 4- فرآیندها و فعالیتهایی که محصول یا خدمت را تولید و ایجاد می کند) ( با تمرکز بر سیستم اطلاعات مدیریت MIS)
برخی از عناوین ابزارها و روشهای بهبود سازمان کسب و کار ، که در قالب خدمات شرکت ارزیابان فکر و رشد ایده ارائه می گردد عبارتند از :
- تجزیه و تحلیل شکاف Gap analysis (ارزیابی و اندازه گیری میزان فاصله ی بین شرایط فعلی موجود ، با خواسته ها و اهداف و مسیر تعریف شده)
- مشاوره در زمینه ی مدیریت فرآیند کسب و کارBusiness process management
- مشاوره در زمینه ی مدیریت زنجیره تامین Supply chain management
- تجزیه و تحلیل عوامل شکست Failure mode and effects analysis
- ارزیابی ریسک Risk Analysis
- بررسی نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و فرصتهای پیرامون محیط کسب و کار و تدوین استراتژی مناسب با توجه به شرایط و از طریق چهارچوبهای مختلف مدیریت استراتژیک از جمله SWOT analysis – PEST analysis و Scenario planning و ماتریس رشد – سهم بازار (Growth-share matrix) و کارت امتیازی متوازن Balanced scorecard و نقشه استراتژی Strategy map
- بهبود مستمر از طریق Six Sigma ( 6 سیگما) با تمرکز بر فرآیندها
- تدوین یا بازنگری در روش های اجرایی از طریق معماری سازمانی (Enterprise architecture)
- پیاده سازی سیستم اطلاعات مدیریت (Management information system)
- عارضه یابی سازمانی و پیرو آن اجرای مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار
Business process re-engineering (BPR)
- اجرای تحقیقات بازار (Market research) برای ارائه محصولات، در بازار جدید (مکان) و یا ارائه محصول جدید در بازار فعلی
- اندازه گیری و تحلیل رضایتمندی مشتریان
- مشاوره در زمینه ی حل مشکلات با استفاده از تکنیک های حل مسئله و سیستم های پشتیبانی تصمیم decision support system (DSS)
- توسعه بازار از طریق بازاریابی و امکان سنجی اجرای روشهای مختلف فروش
- ترسیم مدل کسب و کار(Business model) و برنامه ی کسب و کار (Business Plan) قبل از سرمایه گذاری در پروژه یا بازار جدید .